blog post header image

Adatvédelem a munkahelyen:
Stratégiák felelős vezetők számára

Egy cég vagy bármely adatkezelő szervezet értéke és sikere az adatok digitalizációjának előrehaladásával egyre jobban függ attól, mennyire képes hatékonyan megvédeni a birtokában lévő információkat?

Adattudatosság kialakítása

Az adatkezelő jogos és valós gazdasági, üzleti érdeke, hogy az adatait és a jó hírét, hírnevét egyaránt megvédje. Mit tehet ennek érdekében a felelős vezető?

Az adatokat kezelő munkavállalók adat- illetve biztonságtudatosságának növelése az ismereteik bővítésével, képzésükkel ennek egyik szükséges és egyben kulcsfontosságú eszköze, ugyanakkor nem jelent önmagában teljes körű védelmet. Nem elég, ha mindenki tudatában van annak, hogy ezek az adatok értékesek és vigyázni kell rájuk, további biztonsági intézkedéseket és eljárásokat is ki kell alakítani a belső működésben az adatok megfelelő és korszerű védelme érdekében.

Kockázatok felmérése, megelőző hozzáállás

Az adatvédelem kapcsán az emberi tényező kiemelt jelentőséggel bír, mivel a legtöbb incidens valakinek a hibája, illetve vétlen vagy szándékos magatartása miatt történik. Véletlenül téves email címre küldi ki az összes alkalmazott személyes vagy egészségügyi adatait, vagy például egy felmondási idejét töltő munkavállaló lemásolja és hazaviszi az ügyfelek, üzleti partnerek adatait, esetleg a rendszergazda nem titkosítja az egyik vezető laptopját és azt ő elhagyja vagy ellopják (tele érzékeny információkkal). Számtalan különböző szituáció előfordulhat.

Az adatkezelőnek emiatt az általa kezelt adatok tekintetében azonosítania kell azokat a külső és belső kockázati tényezőket, melyek veszélyeztethetik az információk bizalmasságát, sértetlenségét vagy rendelkezésre állását. Ha a kockázatokkal tisztában van, ezekre válaszul tud olyan felelős és hatékony megelőző lépéseket tenni, amelyekkel érdemben csökkenteni lehet a biztonsági incidensek bekövetkezésének valószínűségét. Ilyen intézkedés lehet például a naplózás használata és a logelemzés, amelyek segítségével azonosítható és kiszűrhető az adatokhoz történő illetéktelen hozzáférés.

Szabályozás és kontroll

A hozzáférési jogosultságok szigorú szabályozása, munkakörhöz kötött kialakítása és kiosztása (mindenki kizárólag azokhoz az adatokhoz férhet hozzá, amelyek a feladatai ellátásához szükségesek), továbbá a jogosultsági feltételek betartásának rendszeres ellenőrzése szintén jelentősen csökkentheti az adatokat érintő biztonsági incidensek és az adatvédelmi jogsértések előfordulásának kockázatát.

A védelemre és a biztonságra hozott belső szabályok akkor nyernek értelmet, amikor azokat valamennyi munkavállaló érdemben ismeri és képes alkalmazni is. Ehhez tájékoztatni szükséges őket az adatvédelmi szabályokról, intézkedésekről, követelményekről és jogsértés bekövetkezése esetén annak következményeiről is. Fel kell, hogy tudják ismerni az adatokat érintő kockázati tényezőket, az azok védelmét vagy biztonságát sértő eseményeket és tudniuk kell azt is, hogy ilyen helyzetben mit kell tenniük.

Kérjen ajánlatot

Azonnali beavatkozás és hatékony reagálás

Amikor bekövetkezik egy adatvédelmi incidens, akkor gyors és hatékony válaszlépések szükségesek. A törvény előírja, hogy az érintetteket haladéktalanul tájékoztatni kell a történtekről, ki kell vizsgálni, hogy jogaik milyen mértékben sérültek, ettől függően a hatóság felé is be kell jelenteni 72 órán belül az incidenst. Az átláthatóság, a transzparens működés viszont nem csupán jogi kötelezettség, hanem egyben bizalomnövelő tényező is, nagyban hozzájárul az adatkezelő, a cég jó hírnevéhez.

A szakszerű belső adatvédelmi és adatbiztonsági szabályok együttes alkalmazásával, megfelelő felkészültséggel az adatkezelő eleve ki tud zárni bizonyos, már ismert kockázatokat. Az azonnali beavatkozás és a hatékony reagálás képességének birtokában pedig időben felismerni a problémát, majd maradéktalanul jogszerűen és felelősen eljárva kezelni a helyzetet, minimalizálva ezáltal az incidens következményeit.

A HANGANOV Kft. az ADATVÉDELMI TISZTVISELŐ SZOLGÁLTATÁSÁVAL ellátja az általános adatvédelmi rendeletben (GDPR) és hazai jogszabályokban előírt feladatokat, praktikus adatvédelmi tanácsadást és szakértői támogatást nyújt az adatkezelő szervezetek törvényi kötelezettségeiknek történő megfeleléséhez.

INFORMÁCIÓBIZTONSÁGI FELELŐS (IBF) SZOLGÁLTATÁSÁVAL biztosítja partnerei kiberbiztonsági megfelelőségét a vonatkozó EU-s és magyar jogszabályok (NIS 2, Kibertantv. és Ibtv.) előírásai szerint.

COMPLIANCE, MEGFELELÉSI TANÁCSADÁSA kiterjed a belső működési környezet teljes körű jogszabályi megfeleltetésének biztosítására, beleértve a kockázatkezelést és a belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését.

továbbá szolgáltatást nyújt a belső VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZER kialakításának támogatására is, amely szintén növeli a szervezet vagy cég iránti bizalmat.

Keressen bizalommal! Vegye fel a kapcsolatot velünk!

Többet szeretne tudni?
Kérjen ajánlatot!

Küldjön nekünk üzenetet vagy kérjen ajánlatot gyorsan pár kattintással! Ajánlatkérésnél kérjük, hogy adja meg telefonszámát is, hogy mielőbb fel tudjuk venni Önnel a kapcsolatot az ajánlat részletes tartalmának egyeztetése céljából!

Hozzájárulok az üzenetem elküldése során megadott személyes adataimnak az Adatkezelési tájékoztatóban meghatározott célból és ideig történő kezeléséhez.